Ledarhund

Idag var jag in till stan, skulle träffa Carola och ta en fika.
Fikat blev på biblioteket denna gången :D TREVLIGT som alltid
När vi väl satt där kom det in en blind man med hund, vi började diskutera vad imponerande det är med dels hunden som hittar men även ägaren som lägger hela sin tilltro i hundens förmåga.
Men sen började vi fundera på hur en hund kan hitta överallt, ja menar Karlstad centrum är ju ändå ganska stort för en hund att hitta i, eller ?!
Har dom bara vissa saker som dom är tränade att hitta till eller är blindhundarna så otroligt duktiga på att hitta.
kanske är det bara så att ledarhunden och den blinde har ett otroligt starkt band som leder i ett bra samarbete.
Är det någon som har nåt svar att ge mej så varsågod, jag vill gärna veta

Kommentarer
Postat av: claudia

Hej !

Det är så att föraren till hunden måste kunna staden något sådär för att kunna orgentera sig .

Han ger hunden komandon för att sedan söka dörr in till bibliotek eller annat ställe där han på ett ungefär vet var den finns .

Det är bara hunden som är ögonen för att förhindra den blinde/synskadade att inte gå in i hiner eller något annat .

Visst hunden och föraren måste ha ett stort förtroende till varandra och det ligger många timmars arbete bakom för att bli ett perfekt ekipage .

Står själv och väntar på hund det blir min 2a hund som kommer in och blir mina extra ögon ..jag längtar hemskt mycket efter den.Så jag vill änn en gång säga att det är föraren som måste veta annars kan inte hunden alls gå..kram och kul att du skrev om ledarhunden ..

2011-03-28 @ 16:18:33
URL: www.claudiaskrypin.wordpress.comhttp://
Postat av: claudia

Jag får det nog fin fint med den nye kompisen .kruxet är att jag får åka upp till stockholm i en vecka för att lära känna han/henne .Det tråkiga blir att mann och barn inte får följa med .jag tänker blogga om det hela veckan och förhoppningsvis få någon ledare att lägga in lite foto åt mej när vi tränar och har sammkväm som det så fint heter .Jag googlade på synskadade bloggare och ledarhund så poppade din blogg upp och nyfiken som jag är var jag bara tvungen att läsa vad du skrivit ..kan förstå att det blir funderingar på det där med hund och förare och om hur det kanske känns att inte se ..följ gärna med i mitt vardagsliv om du har lust där finns en massa skit som händer runt omkring och naturligtvis en känga till både fkassan och skånetrafiken som bär sig hemskt åt ..nu har jag ännu en blogg jag kommer följa ..tjingeling och skickar en solig kram till dej med ..

2011-03-28 @ 18:50:20
URL: www.claudiaskrypin.wordpress.comhttp://

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0